Date tehnice anvelope




MARIMEA ANVELOPEI
165/70R13 79H

-„165” – Latimea anvelopei, sau ‚latimea sectiunii’. Aceasta se masoara in mm si reprezinta zona de latime maxima cand este montata pe janta corecta. Latimea reala a anvelopei depinde de janta pe care este montata.
-„70”- Raportul nominal de aspect. Se obtine prin impartirea inaltimii sectiunii la latimea acestuia si inmultirea rezultatului cu 100. Daca nu este specificat acest raport nominal de raport (ex. 175R14), atunci se ia in considerare raportul de baza, care in cazul anvelopelor radiale este 82%.
-„R” – Radial – Au o constructie radiala. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse pana la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizata de o curea circumferentiala.
Mai exista : „B” – constructie bretea si „D” – constructie in diagonala.
- „13” – Diametrul rotii in inch. Este exact dimensiunea pe care se potriveste anvelopa. Exista jante mai vechi, numite „TRx” care au marimi indice ca 390. Acestea nu sunt compatibile cu anvelopele obisnuite.
- „79” – Indice de incarcare. Aceasta corespunde unei sarcine pe anvelopa de 437 Kg.
- „H” – Indice de viteza


____________________________________________________________________
CLASIFICAREA DE VITEZE
Clasificarea de viteza pentru orice anvelopa consta in masurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumita greutate in siguranta. Totodata este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopa cu un grad mai bun de clasificare ofera o tractiune si un raspuns la volan foarte bun si la 100 Km/h.
O lista de clasificare este urmatoarea:

____________________________________________________________________
CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE

____________________________________________________________________
ALTE SIMBOLURI INSCRISE PE ANVELOPE
- M+S (M&S sau M-S) indica faptul ca anvelopa este buna pentru toate anotimpurile. Veti gasi aceste marcaje pe aproape toate anvelopele de iarna sau iarna/vara. Anvelopele de vara nu vor avea inscrise pe ele acest semn.
- „*” – Indica o comportare foarte buna a anvelopei in caz de zapada ambundenta. Aceasta anvelopa va face fata mai bine conditiilor de iarna decat cele marcate M+S. Sunt cele mai sigure anvelope pe timp de iarna.
- „DOT” = Department of transportation (Ministerul trasporturilor). Dupa aceste prescurtari apare scrisa denumirea producatorului sau sigla acestuia. Tot aici mai apar: marimea anvelopei, executia anvelopei si data fabricarii (saptamana si anul). La anvelopele fabricate in periada 1990-1999 , apare un simbol reprezentand acest deceniu.
La anvelopele fabricate incepand cu data de 01/2000 s-a modificat simbolizarea datei de fabricatie. Simbolul „1900” indica faptul ca anvelopa a fost fabricata in a 19-a saptamana a anului 2000. La aceste anvelope, simbolul deceniului nu mai este valabil.
- „TUBELESS” = Anvelopa fara camera (TUBETYPE = cu camera).
ECHILIBRAREA ROTILOR
Rotile din serie se echilibreaza pe masura ce se uzeaza. Echilibrarea este necesara pentru a compensa distribuirea neuniforma a greutatii si defectele de fabricatie ale materialului anvelopei.
In timpul deplasarii, dezechilibrul se face simtit prin aparitia unor vibratii anormale ale rotilor. Volanul incepe sa trepidezein cazul unui ritm de conducere mai sportiv.
De obicei, acest regim vibratoriu al rotii neechilibrate apare intr-un anumit intreval de viteza si dispare apoi cand se ruleaza cu viteze mai mari sau mai mici.
Astfel de dezechilibrari pot conduce in timp la deteriorarea bratelor de suspensie, a casetei de directie si a amortizoarelor.
Rotile trebuie sa fie echilibrate la fiecare 15000km parcursi si dupa fiecare reparatie, deoarece, prin uzare si reparatie, se modifica distribuirea greutatii.
VERIFICAREA PRESIUNII AERULUI DIN PNEU

Verificarea presiunii aerului din anvelope se face numai cand acestea sunt reci.
Verificarea se face o data pe luna si in cadrul operatiunilor de intretinere
Suplimentar trebuie controlata presiunea de umflare inainte de efectuarea unui parcurs pe autostrada, deoarece in acest caz creste foarte mult temperatura anvelopelor.


UMFLAREA ANVELOPELOR CU AZOT
Mai jos sunt prezentate anvantajele pentru care se recomanda ca toate anvelopele sa fie umflate cu azot: Azotul este folosit la umplerea anvelopelor, pentru a reduce riscul unei explozii in cazul supraincalzirii cauciucului sau oxidarea accelerata a anvelopei, la solicitari mai intense. Mareste gradul de siguranta al tuturor anvelopelor prin asigurarea unei presiuni constante un timp mai indelungat, ceea ce ar micsora riscul de a face pene in rulaj. In absenta oxigenului, lipseste umiditatea care, in timp, influenteaza imbatranirea amestecurilor, a structurii interne a cauciucului si a elementelor metalice ce duce la incetinirea formarii de ruginå pe jante, deoarece nu contine pulberi, ulei, umiditate sau substante care pot intr-un fel sau altul sa compromita viata cauciucurilor Acest gaz este mai putin influentat de variatiile de temperatura, spre deosebire de anvelopele umplute cu aer care isi modifica destul de mult presiunea intre starile de frig si de cald.
Un alt avantaj este faptul ca anvelopa din cauciuc este mai putin permeabila la azot decat la oxigenul din aer, azotul prezentand o molecula mult mai mare, deci pierderile de presiune in anvelopele cu azot sunt mult mai mici decat cele din anvelopele umflate cu aer si in acest mod se obtine o uzura redusa a caii de rulare a pneului, creste durata de folosire a anvelopelor se reduce considerabil consumul de carburant ceea ce genereaza cheltuieli de intretinere mai mici a autovehiculelor.
Azotul este mai stabil decât aerul care este sensibil la salturile de presiune si temperatura si in consecinta, aceastå stabilitate are repercursiuni pozitive asupra prizei la drum a pneurilor si a sigurantei vehicolului. Azotul este foarte util si pentru vehiculele care stationeaza vreme indelungata ca: remorci, caravane sau motociclete. Stationarile indelungate in timpul anului pot altera „mecanica” cauciucurilor accelerând imbatranirea structurala si astfel reducand siguranta în utilizare.

VERIFICAREA PROFILULUI ANVELOPELOR
Anvelopele rotilor echilibrate cu o presiune corecta a aerului si functionarea corecta a amortizoarelor asigura un contact ferm al pneului cu calea de rulare. Durata de viata a anvelopelor depinde de diferiti factori printre care:
Calitatea suprafetei carosabile
Presiunea de umflare a anvelopelor
Stilul de conducere.
Conditiile atmosferice

In cazul unui stil de conducere sportiv, demarajele rapide ale autovehiculului si franarile puternice duc la uzarea rapida a anvelopelor.
LANTURILE ANTIDERAPANTE
Folosirea lanturilor antiderapante este permisa numai la puntea din fata ( si in cazul modelelor cu tractiune integrala). Inainte de montarea lor, demontati capacul rotii. Cand sunt folosite lanturile antiderapante, viteza de deplasare nu trebuie sa depaseasca 50 km/h. Lanturile antiderapante se vor demonta pe strazile fara zapada si gheata. Pentru toate modelele puteti folosi doar lanturi antiderapante care sa se aseze pe latura interioara a anvelopei pe o suprafata mai mica de 15 mm ( incluzand si incuietoarea lantului)

Site-uri: Motodor.ro
Depozit-Anvelope.ro

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu